دوره 10، شماره 37 - ( زمستان 1400 )                   جلد 10 شماره 37 صفحات 38-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshtkar L, Saraei M H, Kalantari M. Assessing the Formation of Coopetition Strategy in The Golden Triangle of Iran Tourism. IUESA 2022; 10 (37) :19-38
URL: http://iueam.ir/article-1-1819-fa.html
کشتکار لیلا، سرایی محمد حسین، کلانتری محسن. ارزیابی زمینه ‎های شکل ‎گیری راهبرد رقابت همکارانه در کنسرسیوم مثلث طلایی گردشگری ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1400; 10 (37) :19-38

URL: http://iueam.ir/article-1-1819-fa.html


1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، msaraei@yazd.ac.ir
3- دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (961 مشاهده)
با افزایش رقابت و جهانیشدن محیط کسب و کار امروزی، مقاصد گردشگری با چالش ها و فرصت های زیادی رو به رو شده اند و برای اینکه بتوانند از فرصتها و منابع کمیاب محیطی در راستای رشد و پیشرفت خود استفاده کنند و در محیط رقابتی باقی بمانند و با چالشهای زیادی که برآمده از جهانیشدن محیط رقابتی است مقابله کنند باید در آن محیط رقابتی، همکاری خود را با یکدیگر افزایش دهند. فضای حاکم بر مثلث گردشگری ایران نیز به گونهای است که می توان ادعا کرد در آن رقابت توأم با همکاری وجود دارد. این پژوهش، با هدف ارزیابی زمینه های شکلگیری راهبرد رقابت همکارانه در مثلث گردشگری ایران شکل گرفته است. به منظور تحلیل و سنجش عوامل، از تکنیک دیمتل فازی بهره گرفته شده است. ابتدا ابعاد چندگانه زمینهساز راهبرد رقابت همکارانه براساس ادبیات نظری، شناسایی و در گام بعد، روابط متقابل علّی و معلولی عوامل بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به مقدار (D+R) تأثیرگذارترین بعد در شکلگیری این راهبرد، بعد رفتاری با مقدار ۲۶/۳ بوده است. از میان ۱۳ زیرمعیار، معیارهای اعتماد و تعهد به ترتیب با امتیاز ۸۰/۳ و ۵۹/۳ بیشترین مقدار (D+R) را به خود اختصاص داده اند که می توان گفت مهمترین شاخص شناخته شده اند. در راهبرد رقابت همکارانه تنش زیادی بین منطق همکاری و رقابت وجود دارد؛ در واقع این روابط منشأ خطرات بسیاری برای شرکا از جمله سوء استفاده از ارزش ها، رفتارهای فرصتطلبانه، نشت اطلاعات و ... است. بنابراین ابعاد رفتاری؛ از جمله اعتماد و تعهد برای شکلگیری راهبرد رقابت همکارانه اهمیت بیشتری نسبت به سایر ابعاد دارند.
متن کامل [PDF 1528 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/6 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1400/12/10 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

این فصل نامه دارای درجه علمی - پژوهشی مصوب به شماره مجوز ۳/۵۷۸۸۱۰  از وزارت علوم ،تحقیقات فناوری است .
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری می باشد.

استفاده از مطالب ارایه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد می باشد.