تلفن همراه قلب شهر هوشمند/ اروپا و آسیا دارای بیشترین پروژههای هوشمندسازی شهری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر حسین محمد پور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در همایش «شهر هوشمند، پرداخت هوشمند» با اشاره به مفهوم شهر هوشمند گفت: در یک معنا شهر هوشمند بهرهمندی و به کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در نهایت منتج به بهبود کیفیت زندگی شهروندی توام با حفظ ویژگی پایداری میشود.
وی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند درصدد یکپارچهسازی دادهها و اطلاعات مختلف است، افزود: ایده شهر هوشمند از سال ۱۹۹۴ مورد بحث قرار گرفت اما بعد از بحران مالی بزرگ در سال ۲۰۰۸ بود که اغلب شرکتهای بزرگ جهانی به سمت هوشمندسازی حرکت کردند.
رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران شهر هوشمند را دارای ابعاد شش گانه دانست و گفت: اقتصاد هوشمند، پویایی هوشمند، محیط زیست هوشمند، حکمرانی هوشمند، مردم هوشمند و زندگی هوشمند مولفههای اصلی این ایده هستند که امروز در بسیاری از شهرهای مهم جهانی همچون دوبی، قاهره، سنگاپور، شانگاهای، توکیو و... اجرایی شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه طبق آمارها در سال ۲۰۱۳ قریب به ۱۵۰ پروژه شهر هوشمند در دنیا در حال ساخته شدن بوده است، گفت: بیشترین این پروژه ها در اتحادیه اروپایی و سپس آسیا و امریکای شمالی است.
پورزرندی سئول را یک شهر پیشرو در زمینه هوشمندسازی شهری قلمداد کرد و گفت: این شهر ۱۰ میلیون نفری عملا از سال ۲۰۱۰ به بعد تبدیل به یک جهانشهر شده است و امروز بهترین شهر فنمحور جهان است و از سال ۲۰۰۳ نیز رتبه اول دولت الکترونیک را به خود اختصاص داده است.
این کارشناس مسائل شهری تلفن همراه هوشمند را قلب شهر هوشمند لقب داد و گفت: در سال ۲۰۱۵ بیش از یک تریلیون دلار، تجارت تلفن همراه بوده است و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تعداد دارندگان تلفن همراه هوشمند در دنیا از ۱۴۰میلیون نفر به بیش از ۶۶۰ میلیون نفر رسیده است که از این رو به نظر می رسد تلفن همراه، ابزار اصلی شهر هوشمند است.
وی یکی از کاربردهای تلفن های همراه در شهر هوشمند را بهبود ارتباط سیستم بانکی با شهروندان عنوان کرد و گفت: تکنولوژیهای دیجیتال این امکان را بانکها می دهد که روابط خود را با مشتریان، بازتعریف کرده و به گونه ای جدید برقرار نمایند و محور این ارتباط، نیز داده ها و اطلاعات است.
رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری با بیان اینکه هر کلیک، کامنت و جستجوی یک مشتری برای بانک یک فرصت است و مدیریت هوشمند اطلاعات تکنولوژیک به تعمیق روابط با مشتری می انجامد و یک جریان درآمد جدید را خلق می کند، شبکه های اجتماعی را فرصت دیگری در این زمینه عنوان کرد و افزود: امروزه حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان، از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند و لذا بانکها باید برای برقراری تعامل با مشتریان خود در کانالهای اجتماعی، جدیت و حساسیت به خرج دهند چراکه مشتریان انتظار دارند که حرف آنها از طریق رسانههای مجازی و اجتماعی، شنیده و پاسخ داده شود و خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.