Explaining and presenting a model of strategic branding with an emphasis on the role of innovative attitudes
(case study: Tehran Metropolitan Municipality). IUESA 2023; 11 (44) :51-73 URL: http://iueam.ir/article-1-2065-fa.html
محمدی احمر زهرا، مجیدی مائده، نایب اصل سید رامین، بصیری سمیرا. تبیین و ارائه مدلی از برندسازی استراتژیک با تأکید بر نقش نگرشهای نوآورانه (موردمطالعه: شهرداری کلانشهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 11 (44) :51-73
این مطالعه باهدف تبیین و ارائه مدلی از برندسازی استراتژیک با تأکید بر نقش نگرشهای نوآورانه صورت گرفت. مطالعه حاضر هدف کاربردی بوده و با شیوه توصیفی-پیمایشی انجامگرفته است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران شهرداری تهران است که 13 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل کارشناسان شهرداری تهران است که 291 نفر با روش خوشهای-تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی ابزار از طریق پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تایید شده است. ابتدا برای تحلیل مصاحبههای تخصصی از روش تحلیل کیفی مضمون استفاده شد، سپس الگوی شناساییشده با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی گردید. تحلیل مضمون با نرمافزار MaxQDA و حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS انجام گرفت. بر اساس نتایج مشخص گردید عوامل فراگیر مدل شامل نگرشهای نوآورانه، برندسازی شهری و عوامل سازمانی است. بعد نوآورانه خود شامل 4 مقوله سازماندهنده است که عبارتند از: «نگرش نوآورانه»، «نوآوری محوری»، «نوآوری اجتماعی» و «نوآوری پایدار». همچنین نشان داده شد، برندسازی شهری شامل «برندسازی داخلی»، «برند و هویت شهر» و «تصویر ذهنی شهر» میباشد. درنهایت مشخص گردید که عوامل سازمانی شامل «برندسازی استراتژیک»، «ساختار و سازماندهی» و «مشارکت شهری» است.