قانعراد مهدی، اسکندری نصرتی رقیه، محبی الماس، فرسنداج لیلا. تأثیر تحولات بازاریابی گردشگری بر استراتژی اقتصادی توسعه شهری در کلانشهرها. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. 1402; 11 (43) :83-102
URL: http://iueam.ir/article-1-2036-fa.html
1- دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
2- گرایش استراتژیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3- گرایش بازرگانی داخلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
4- بازاریابی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
چکیده: (73 مشاهده)
امروزه در کنار عوامل سنتی، عوامل و متغیرهای جدیدی به عنوان مؤلفههای اقتصادی تأثیرگذار بر توسعه شهر مطرح شده است؛ یکی از مهمترین مؤلفهها به خصوص در شهرهایی با کارکرد خدماتی، صنعت گردشگری است. بر این اساس در کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان صنعت گردشگری این قابلیت را دارد که به یک منبع مطمئن و پایدار اقتصاد و توسعه شهری تبدیل شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد و توسعه شهری با تأکید بر کلانشهرهای تهران، اصفهان و مشهد انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و مدیران سازمان گردشگری و میراث فرهنگی کلانشهرهای تهران، مشهد و اصفهان، شورای شهر و شهرداری شهر تهران، مشهد و اصفهان، شهرسازی و معاونت شهری استانداری و متخصصین است. نتایج پژوهش نشان داد تمامی ابعاد و مؤلفههای بازاریابی گردشگری بر استراتژی توسعه اقتصاد شهری اثری مثبت و معناداری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/29 | پذیرش: 1401/3/17 | انتشار: 1402/4/10 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10